TIPS KERJA DARI RUMAH

TIPS KERJA DARI RUMAH



Kerja dari rumah bukanlah perkara asing , semuanya bermula di zaman era pendemik covid yang melanda di seluruh dunia. 

Terlalu banyak hikmah disebalik kejadian covid yang berlaku , dunia yang terlalu sibuk , dengan kedatangannya covid memberi banyak perkara baru yang sangat-sangat mudah untuk dilakukan.

Namun walaupun ada perkara yang sedih berlaku , ianya suatu ujian untuk semua untuk mengambil iktibar dari kejadian yang berlaku.


Disiplin sangat dititiberat apabila kita kerja dari rumah , hal ini kerana tanpa DISIPLIN yang baik , banyak masa yang terbuang.




1) SEDIAKAN RUANG KHAS UNTUK BEKERJA
Ruang bekerja amatlah penting kerana ia memberi kita suasana yang selesa apabila melakukan kerja dari rumah. Cukup dengan adanya meja dan kerusi yang selesa dapat membantu memberi mood kerja dari rumah dengan selesa.

Tanpa tempat yang selesa kita mudah lari dari fokus dan tidak selesa untuk melakukan kerja.

2) SENARAI TUGASAN YANG PERLU SISELESAIKAN

- Senarai kerja rumah atau lebih mudah to-do-list juga memain peranan yang sangat penting. Tanpa 
to-do-list ibarat tiada tujuan dalam hidup . Apabila kita membuat to-do-list ia akan memudahkan kita untuk merancang supaya kerja dapat disiapkan . 

- Bagi yang muslim sertakan niat dan doa semoga segala urusan yang ingin dilakukan pada hari itu dipermudahkan.

- Dan saya selitkan doa untuk kita berlindung daripada sifat malas :



3)JANGAN BERKONGSI MAKLUMAT

- Untuk yang bekerja membawa sebarang dokumen penting , hendaklah dijaga dengan baik supaya tiada maklumat tidak terdedah kepada pihak yang tidak bertanggungjawab.

4) JANGAN MATIKAN ALAT KOMUNIKASI

- Separuh dari mereka mungkin ada yang nak terlebih fokus dengan mematikan alat komunikasi supaya tiada gangguan dari mana-mana pihak .

- Hal ini tidak berapa baik kerana ia sangat susah untuk mendapat maklum balas dari boss atau pekerja-pekerja yang memerlukan hal penting pada waktu itu supaya senang untuk berkomunikasi.

5) SENTIASA ADA

- Apabila bekerja dari rumah kita hendaklah bersedia dengan melakukan tugasan yang diberikan . ianya juga berkait rapat dengan keberkatan dengan rezeki yang kita cari .







Comments

Popular posts from this blog

TESTIMONI SHAKLEE BERJAYA LOSS 10KG !

MULTIVITAMIN SHAKLEE BERWAJAH BAHARU

TINGKATKAN KESIHATAN JANTUNG DENGAN COQ - TROL PLUS